Forum: Håvards samtaler

Framsnakk og medsnakk

Kronprinsen har snakket om det og på facebook har det vært diskutert i lengre tid. Framsnakking er det motsatte av baksnakking, og er utelukkende godt ment. Litt ironisert er det jo også, men ikke på en baksnakkers måte. Framsnakking er å snakke positivt om andre som ikke er tilstede.
Nå går vi inn i spennende tider. Det skal lages valgprogram i alle kommuner og fylker og vi skal nominere valglister. Det siste er kanskje det som vekker mest engasjement og følelser, for her er enkeltpersoner oppe til debatt.
Jeg har opplevd en del nominasjonsprosesser, og jeg synes de ofte går veldig ryddig for seg. Der hvor man har hatt debatt rundt kandidatene har dette foregått åpent og respektfullt, og ikke som tisking i mørke kroker. Der hvor det siste har vært tilfelle har også resultatet gjerne blitt dårligere i sum.
Framsnakk er bra, baksnakk er gift. Det aller beste er medsnakk. Da snakker man sammen og kan lettere forstå hva den andre mener og vil. Da får man til mye!

Det viktige møtet

Å drive partiarbeid betyr også at man ofte er på møter.
Noen ganger er det kanskje ikke det morsomste å bruke frikvelden på, mens andre ganger reiser man hjem med nye inntrykk og ny kunnskap.
Jeg tør våge den påstand at det er under debatt med partifeller på et godt medlemsmøte at jeg lærer mest om de ulike fagfeltene som politikken omfavner. Som jeg har skrevet tidligere inneholder medlemsmøter i Arbeiderpartiet enormt mye kompetanse, og lytter man godt til andres argumenter og resonnement vil man gjennom en vanlig møtekveld lære mye. Samtidig utfordrer man seg selv til å gripe ordet og delta i debatten, noe som i seg selv er lærerikt.

Vårt nye debatt- og skoleringsprosjektet Herfra til 2029 er en glimrende mulighet til å kombinere debatt med ny læring.
Ofte gripes vi av tidsnød når vi skal fatte vedtak i en sak, men her tar vi oss god tid til å gjennomdiskutere de virkelig store sakene i et langsiktig perspektiv.

Debatten handler om at de vedtak vi fatter i dag vil ha avgjørende betydning for det som er realiteten i 2029.
De ungene som blir født i år vil i 2029 ta sine studie- eller yrkesvalg. Da skal de begynne å planlegge sitt voksenliv. For Arbeiderpartiet er det viktig at de har et godt grunnlag å bygge sine liv på.
Derfor er denne debatten så viktig for oss.

Det er her gode møtet kommer inn.
Prosjektet gir oss et glimrende utgangspunkt for spennende møter i aller landets partilag. På www.2029.no finner dere debatthefter og alle mulige ressurser for å sette i gang en debatt som vil gi utbytte for alle.

I dag pågår mye av samfunnsdebatten på nett, og vi er der også. I aller høyeste grad. Dette er en fantastisk utvikling som gir alle en god mulighet til å delta. Vi er best på nett i dag, og vi skal være det i 2029 også.
Men dette kommer bare i tillegg til de gode møtene.

Det er i møtene vi knytter den direkte kontakten mellom mennesker, og det er der vi fatter de viktige vedtakene.
Det er i Arbeiderpartiets lokale møter vi finner løsningene på vår tids største utfordringer, og det er på disse møtene vi legger grunnlaget for vårt samfunn i 2029.

Dette gleder jeg meg til!

Elite eller mangfold?

- Å kunne tilrettelegge arbeidet for så mye engasjerte folk er utrolig givende!
Disse ordene tilhører en av mine gode kolleger som til daglig jobber ute i partiorganisasjonen, og de ble sagt under ett av årets mange fylkesårsmøter. Som fylkessekretær opplever han til daglig hva som rører seg ute i partiet. Over alt hvor det bor folk i dette landet har vi partifolk som bruker av fritiden sin på politisk arbeid. De arrangerer møter, koker kaffe til deltakerne, sender innkallinger, vedtar viktige saker for lokalmiljøet og diskuterer de store globale fremtidsspørsmålene.
Les mer…

50 000 kloke hoder

Arbeiderpartiet er summen av 50 000 personer, med hver sine kloke hoder, som hver dag diskuterer og tenker ut morgendagens Arbeiderpartipolitikk.
Vi gjør hver for oss den jobben som igjen gjør Arbeiderpartiet til Norges viktigste parti.
Derfor er det så viktig å legge til rette for at alle får deltatt mest mulig i våre lokale og sentrale prosesser.

Derfor er jeg så glad i organisasjonsarbeidet. Over hele landet gjøres det en kjempeinnsats hver dag for at medlemmene skal få sine arenaer til å diskutere politikk, og ikke minst så alle får anledning til å avgjøre viktige spørsmål.

Mangfoldet er avgjørende for at Arbeiderpartiet kan utvikle seg videre. Derfor trenger vi flere medlemmer.
Å verve nye medlemmer til partiet vårt er udelt positivt. Nye folk bidrar med nye impulser, og bidrar til at partiet vårt vokser organisatorisk og politisk.
Arbeiderpartiet er i vekst. Vi har igjen passert 50 000 medlemmer og vi vet det fortsatt er mange der ute som kunne tenke seg å bli medlem.

Arbeiderpartiets styrke ligger nettopp i medlemmene. Og jo flere medlemmer vi har, jo flere kloke hoder har vi til å finne de beste løsninger for fremtidige utfordringer.
Vi trenger nye engasjerte folk til møtene våre, folk som vil stå oppført på valglistene våre, folk som vil drive organisasjonen. Vi trenger folk som kan bidra til at partiet vokser politisk.

Derfor skal vi bruke dette året godt. Vi skal spørre naboer, ektefeller, venner og kollegaer om de har lyst til å bli medlem i Arbeiderpartiet. Vi skal invitere dem inn i partiet for å gi dem politisk innflytelse i Norges viktigste parti.

Alle har et ansvar for å verve nye medlemmer. Jeg skal ta min del av jobben, jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme!