![]() |
Forum: Tommys samtaler | ||
Nå er det virkelig ikke lenge til det braker løs med sommerens begivenhet og tidenes bilsport-event på Lånkebanen. Den 22. – 24. Juni er det duket for nok en storslått EM-Runde i Rallycross her i flotte Trøndelag. EM-komiteen, NAF og NAF Motorsport i samarbeid med FIA og Norges Bilsport Forbund og alle våre sponsorer ønsker alle motorsport entusiaster hjertlig velkommen til nok et forrykende Rallycross In HELL!
I forbindelse med arrangementet og gjennomføringen av EM-runden for Rallycross in Hell 2012 har jeg fått den æren av å få tildelt ansvaret som sikkerhetssjef for ytre sikkerhet. Jeg søker derfor MANGE dyktige personer (over 18 år!!) med stå på vilje og glimt i øyet som gjerne ønsker og gjøre årets EM i rallycross til tidenes fartsfest noensinne!!!
Oppfordrer alle motorsport-entusiaster med hovedsak interesse for bil og selvfølgelig andre interesserte som gjerne har kunnet tenke seg å hjelpe til og stille opp som publikumsvakter og bistå med blant annet med alt av oppgaver innen beredskap, vertskap, vakthold og sikkerhet under selve løpshelgen.
PS: Ønsker gjerne at de som melder sin frivillighet har rellevant erfaring og/eller kurs innen vakthold, sikkerhet og førstehjelp, men dette er selvfølgelig IKKE et krav! Ønsker også dere medhjelpere og funksjonærer som gjorde en fantastisk innsats i fjor sommer hjertlig velkommen til å bistå i år også. Ta kontakt snarest for påmelding!

Arbeidsoppgaver:
- Vaktleder (Har ansvar for arbeidsfordeling i gruppen)
- Publikumsvakter (Vakthold mot publikum i publikumsområder)
- Nattevakter (Passer på depot-området samt. bane på natten)
- Beredskap (Er tilgjengelig om det behøves bistand eller ekstra)
Vi kan tilby en fantastisk og fartsfylt hælg, med en opplevelse av de bedre. Du vil få mulighet til å jobbe med mange flotte mennesker ute i gode omgivelser med varierte arbeidsoppgaver i et stort og trivelig funksjonærmiljø. Dere vil alle få rellevant opplæring for deres arbeidsoppgaver, og dere vil også bli innkalt til et møte i god tid før selve løpshelgen hvor dere vil få all info om alt dere trenger og vite før vi kjører i gang.
Som funksjonær og en del av vårt fantastiske crew vil du selvfølgelig få alt av klær og utstyr som man trenger for å utføre jobben. Dette inkl. blant annet halsbånd og ID-kort samt. refleksvest og annet nødvendig utstyr. Alle vaktledere får også tildelt samband for kommunikasjon mellom gruppene. Alle funksjonærer har FRI adgang til hele baneområdet under løpshelgen. Sist men ikke minst så kan vi også friste med mat og drikke under hele løpet som serveres hver dag i et eget funksjonærtelt på depotområdet. Med andre ord.. Denne muligheten vil du ikke gå glipp av!!!!!
Arbeidsperioder blir delt opp i ulike skift, og du vil selvfølgelig få mulighet til å få se store deler av løpene da hovedsaklig vårt område er forbeholdt publikumsområder. Jeg deler alle inn i grupper på ca. 5-10 stykker så ingen behøver å være bekymret for å være alene. Trenger dyktige vaktledere som kan ta ansvar og fordele oppgaver innad i gruppen. Gruppeorganisering vil jeg ta ansvar for selv, men ønsker gjerne vaktledere som gjerne kan ta i ett tak å ta ansvar for sine grupper.
Alt av informasjon om selve arbeidsoppgavene og løpshelgen vil dere få så fort dere melder interesse. Spør gjerne om noe er uklart, eller om du lurer på noe. Har du lyst å vite mer om Rallycross in Hell? Besøk gjerne vår side her på facebook eller gå inn på www.rallycrossinhell.no!
Høres dette interessant ut? Har du kunnet tenke deg å gjøre en innsats for å gjøre Rallycross in Hell 2012 til tidenes mest fartsfylte opplevelse? Ønsker du å bistå med ditt glade sinn og gode vesen? Da håper jeg at akkurat DU melder din frivillighet!!!!
Ved interesse, ta kontakt med undertegnede snarest via brev på facebook eller tekstmelding på TLF. 986 57 737!
Meld din interesse NÅ!!!!! :-D
Jeg håper at alle engasjerte der ute melder sin interesse og jeg gleder meg virkelig til å høre fra deg!
Mvh,
Tommy Raaen
Ass. Safety Officer
Rallycross in Hell 2012
Kjære Alexander! Det er fortsatt så uvirkelig, og fortsatt ganske så trist. Mest gjør det kanskje vondt, men vi alle har vell til felles at vi føler sorg over at du er borte fra oss. Selv for de av oss som ikke kjente deg personlig, men kun via media, så vil vi alle huske de fantastiske prestasjonene dine og ditt alltid blide vesen.
Vi var blitt så glade i deg Alexander. Det har blitt mye tårer for mange den siste tiden. Tiden gikk så alt for fort, og det er så urettferdig at du aldri fikk oppleve ditt store mål og det du hadde jobbet så hardt for i mange år, ett OL-gull. Du hadde så mye mer å gi, men desverre så fikk du ikke nok tid.
Sender mine varmeste tanker og dypeste medfølelser først og fremst til din sterke familie, til din kjære, dine venner, og sist men ikke minst til hele svømme-Norge og alle som var glade i deg. Det var en rørende og vakker avskjed de gav deg idag. Det var en sterk og meget rørende seremoni hvor blant annet din bror og din kjære tok sitt siste farvel.
Jeg kan huske å ha lest en kommentar fra en av dine mange internasjonale svømmevenner som skrev dette:" I had the privilege of racing Alex Oen a few times. One moment stands out to me that shows how much a champion and class act he was. Before the 50m Breaststroke final at Europeans in 2010, in the ready room, when nobody is talking and the tension is high, Alex went to each competitor individually wished him good luck and shook his hand. A simple gesture like this has a big impact . Make everyday count and be hungry to live your life to its fullest."
Det er bare ett av mange eksempler på hvilket fantastiskt og omtenksomt medmenneske du var og hvor mange du berørte uten at du visste det selv. Takk for all glede du har gitt oss. Takk for at du har lært oss at vi alle kan oppnå våre drømmer og at det viktigste er å være ett godt medmenneske. Det ble kanskje aldri et OL-Gull, men i våre hjerter er du alltid gull verdt. Du vil for alltid ha en spesiell plass i våre hjerter Alexander!
Tusen takk for alt!
I dag er det 1. Mai og endelig kan vi se frem til årets glade Mai-dager med sol og masse sommerstemning. Tradisjon tro hører vell også russefeiring og russ i alle byens gater med, men sist men ikke minst så skal vi heller ikke glemme at vi også skal feire arbeidernes internasjonale kampdag. I landets by og gater skal dagen som hvert år markeres med opptog, faner, flagg, sang og musikk. I dag skal vi markere og vise folket arbeiderklassens enestående styrke!
I dag skal vi feire at vi i felleskap har bygget å skapt et fullverdig velferdssamfunn. Sammen med arbeiderbevegelsen har vi skapt verdier, og i felleskap har vi bygget dette fedrelandet. Dette bør vi være stolte av! Trygghet for alle sikrer vi best i fellesskap. Livserfaring har vist at de store oppgavene løser vi best sammen. Derfor skal vi sammen også sikre trygg styring for landet vårt i fremtiden.
Ønsker alle venner, bekjente, arbeidere, sympatisører og sist men ikke minst alle ildsjeler og medlemmer av Stjørdal Arbeiderparti og Stjørdal AUF til lykke med dagen i dag. Er så utrolig stolt av alle dere over hele landet som holder appeller og går i tog i dag. Sammen er vi sterke! Ingen skal ta knekken på oss! Gratulerer så mye med dagen kjære landsmenn! :-D
Hipp Hipp, Hurra!!
Sammen er vi sterke! I byens gater går vi hånd i hånd! Verken patriotiske amerikanere kan måle seg med vårt vakre fedreland. Norge vårt Norge – “The Greatest Nation on Earth”. Her møter vi hat med kjærlighet, vi møter terror med samhold og vi møter ondskap med godhet. Vi kommer aldri til å la hevnlysten trekke oss ned til grunnen. “Ingen skal få bombe oss til taushet, ingen skal skyte oss til taushet, ingen skal skremme oss fra å være Norge!” I dag møtte nærmere 40 000 mennesker på Youngstorget med “Barn av Regnbuen” og roser som vårt våpen mot terror. Sammen er vi sterkere enn én selverklært tempelridder med et manifest på 1500 sider, en rifle og en pistol. Har virkelig ikke ord for hvor stolt jeg er over å være Norsk i dag! ♥
Den skjebnetunge rettsaken mot Anders Behring Breivik og hans terrorhandlinger på Regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya den 22. Juli 2011 startet i Oslo Tingrett i dag. Første dag av rettssaken er offisielt over og vi har ti tunge uker i vente med nye spørsmål som skal besvares. Dette kommer til å vise verdien av det Norske rettssystemet! Jeg håper en gang for alle at rettferdigheten nok en gang vil seire!
Ønsker alle AUFere lykke til denne tunge tiden vi alle har forran oss! Ønsker alle venner, bekjente og sist men ikke minst berørte i denne saken lykke til! Sammen er vi mange, og hånd i hånd står vi sammen! Sender varme tanker og dype medfølelser til alle dere etterlatte som mistet noen den 22. Juli. Sist men ikke minst går mine tanker til alle dere som gikk bort denne mørke sommerdagen. Ingen nevnt, ingen glemt! Dere er alle i våre hjerter!♥
Det er en strålende dag med nye fortreffelige muligheter og som dagene går mot helg og nye eventyr i de ukjente, så griper man dagen til nok en tur opp til påskefjellet Storlien! Håper dere alle har funnet frem påskekosen og pakket til tidenes påsketur på fjellet? Jeg er iallefall pakket og klar for årets påskeferie. Har ikke ord for hvordan det føles! :-D Håper på knallvær, godt snøscooterføre og gode skiforhold i bakken og ser frem til fantastiske dager ved svenskegrensen!
Ønsker alle venner og bekjente en riktig god påske! :-D
09.08.2012 – 11.02.2012

Det er virkelig en sørgelig dag i dag. Det er med dyp sorg man leser i dagens overskrifter at verdenskjente artisten Whitney Houston også kjent for mange som “The Queen of Pop” er død, 48 år gammel. En av verdens aller største stjerner er borte. Det er virkelig en stor tragedie som rammer hele musikkindustrien i dyster sorg. Sender de varmeste tanker og dypeste medfølelse til de nærmeste familie og berørte. Det fantastiske talentet og de fantastiske låtene vil for alltid leve i alle våre hjerter. We will always love you Whitney!
Rest in peace!
Torsdag 26.01.2012 kunne man lese på forsiden av Stjørdalens Blad at politiet vil diskutere om det skal være 18-årsgrense på offentlige fester. Det opplyser politioverbetjent Arne Henrik Ulvin ved Stjørdal lensmannskontor.
Bygdafester er et typisk debutsted hvor ungdom smaker alkohol for første gang lenge før de er 18 år, antyder undersøkelser utført av Senter for helsefremmende forskning HiST/NTNU i samarbeid med HUNT forskningssenter og Stjørdal kommune.

SATSINGSOMRÅDE
– Debutalderen for alkoholbruk ligger i overkant av 14 år for ungdommer i Stjørdal. Dette er relativt likt over hele landet. Politiet har som et satsingsområde å utsette alkoholdebuten for unge ungdommer. Det er en kjensgjerning at alkohol svekker dømmekraften. Et eksempel på dette er at de aller fleste av de som har prøvd narkotika var påvirket på alkohol første gang de prøvde det, sier Arne Henrik Ulvin.
Det er vell ingen hemmelighet at disse såkalte “bygefestene” er et typisk debutsted hvor ungdom smaker og nyter alkohol. De er unge, langt fra 18 år, mange nykonfirmerte, men så må vi ikke glemme at vi er ungdommer. Vi er i den tiden hvor ting skal prøves. Vi må ha prøvd noe for å finne ut om noe er rett eller galt. Hvordan ellers kan man kjøre bil uten å ha kjørt bil? Eller for å spørre mer direkte, hvor gammel var du når du smakte alkohol for første gang? Bygdefestkultur og såkalt aksept for å drikke på offentlig fest har det jo vært i generasjoner. Er det fortsatt feil å sende med en flaske hjemmefra, enn å la ungdommen selv skaffe seg noe på ukjent vis? Man kan spørre seg selv disse spørsmålene å de fleste med barn selv vil vell kanskje skjønne hva som er rett eller galt ved disse spørsmålene.
Som festarrangør, og vakt med flere års erfaring fra området, så skal jeg ærlig innrømme at jeg har møtt mange fulle ungdommer oppover tiden. Jeg har sett mange av tendensene blant unge ungdommer som drikker. De drikker mye, og de yngre er blant de. Jeg har ringt mang en ambulanse for så å oppleve pumping på nært hold. Har også sendt hjem mange mindreårige fra fester, og har gang på gang måttet ta i mot bekymringsmeldinger fra bekymrede foreldre som ikke vet hva som har skjedd med barna sine.
Men til tross for alt dette, så må jeg desverre si meg enig med Ole Andreas og Line. Skal politiet ha et satsingsområde og jobbe med å utsette debutalder for unge ungdommer så tror jeg det handler mye om kulturendring og holdninger. Dette er en prosess vi må jobbe med over tid. Jeg tror virkelig ikke at restriktive tiltak som å sette aldersgrense på alle festligheter vil løse et slikt problem. Tvert i mot. Jeg tror det faktisk kommer til å ha en tilbakeslående effekt hvor det som Ole Andreas sier blir flere private fester i private hjem. Drikking av alkohol skjer i ukontrollerte omgivelser, terskelen for å drikke mer blir mindre, og man settes derfor også i større fare for å bli eksponert av narkotiske midler da dette som oftest også skjer på privatfester.
Mange spørsmål som også kan dukke opp i forhold til dette temaet ligger jo også rundt lovens lange arm. Vi må jo heller ikke glemme at i følge loven er det verken lov til å kjøpe eller nyte alkohol før man blir 18 år. Hvorfor har vi da hatt slike tradisjonelle fester hvor mindreårige har drukket seg fulle uten å ha fått konsekvenser for det?
BEVILLING ER ALDERSGRENSE
– Vi håper at flere festarrangører tar i bruk ambulerende skjenkebevilling som et tiltak for å redusere ungdomsfylla. Dette medfører automatisk en 18-årsgrense på festene. Ved å innføre 18-årsgrenser på festene, setter dette selvfølgelig krav til kommunene eller andre organisasjoner om å ha rusfrie alternativ. Dette har vært prøvd andre steder i Norge, med positive resultater, sier Ulvin. For å få til en holdningsendring rundt dette temaet, er politiet avhengig av ungdommene selv, foreldre, arrangører av fester og eiere av forsamlingshus og flere, legger han til.
Jeg kan se for meg at ambulerende skjenkebevillning kan være et godt tiltak i fremtiden for å redusere ungdomsfylla. Dette medfører automatisk en 18-års grense på festene som Arne Henrik Ulvin sier. Ikke bare kontrollerer man inntaket av alkohol blant sine gjester som man allerede gjør på utesteder i hele Norge med skjenkebevillning, men man klarer også å forhindre overstadighet og ha en viss kontroll på de som drikker. Men skal vi virkelig klare å få til en holdningsendring rundt dette temaet, så er det utrolig viktig at vi ser andre muligheter. Som Ulvn sier, politiet er avhengig av ungdommene selv, foreldre, arrangører av fester og eiere av forsamlingshus og flere.
Jeg tror ikke at de restriktive tiltakene alene vil skape en bedre “festkultur” blant ungdommene i dalføret, men at vi alle må samarbeide og jobbe sammen for å bedre forholdene slik at det kommer til å være mer attraktivt for ungdom og gå på fest. Ungdoms holdninger til alkohol er også kanskje viktig å gripe inn i, å kanskje man også bør høre hva ungdommene selv synes? Jeg tror kanskje det at mange av bygdefestene gjerne kunne ha hatt en ambulerende skjenkebevillning, men at man også veier opp med andre ungdomsfester hvor man ikke har det, hvor man da åpner dører for de som er konfirmert. Jeg vet ikke jeg om et såkalt rusfritt party kunne ha vært noe suksess, men dette er jo ikke opp til meg å bedømme.
Jeg synes at det bør bli dannet et utvalg, eller en slags komitee bestående av festarrangører, politi og et utvalg av foreldre og kanskje flere andre hvor alle sammen kan sitte å diskutere å komme frem til konstruktive tiltak på hvordan fremtidens bygdefester skal foreta seg? Det er jo ikke å legge skjul på at det er utrolig vanskelig å arrangere fester nå for tiden da politiet krever så utrolig mye med tanke på vakthold og sikkerhet. Det er jo forståelig. Men hovedsaklig så synes jeg det er viktig å sette i fokus at vi sammen skal jobbe frem til et felles mål for ungdommens beste. Sammen skal vi skape gode tiltak for alles sikkerhet, og ungdommens trygghet når de er ute på fest. Vi trenger ikka alltid å være restriktive og gjøre ting vanskeligere for ungdommen. Synes det blir å spore av i feil retning når målet vårt er å få til en holdningsendring.
Hva mener du? Synes du det skal innføres 18-årsgrense på offentlige fester?
SI DIN MENING PÅ WWW.BLADET.NO!
Det er 1. Nyttårsdag, et nytt år har startet og vi forlater et fantastisk men et utfordrende 2011 med kjære minner og uforglemmelige øyeblikk. Vi starter endelig på nytt med blanke ark når 1. Januar 2012 nå har intatt kalenderen. Nokk et nytt år med brutte nyttårsløfter, bitter maktkamp og ekte kjærlighet er i vente, men også et nytt år med flere fantastiske mennesker og nye fortryllende opplevelser.
De fleste har vell “nesten” kommet seg etter en heidundranes julefeiring og ikke for å glemme en nyttårsfeiring med forrykende fyrverkeri og friske drinker. Nå er det vell snart tid for å ta ned julepynt å rydde etter den store festen, før man så tar fatt i den normale hverdagen igjen med skole / jobb. Har virkelig hatt en ubeskrivelig flott avsluttning av et fantastisk år med flotte mennesker på Storlien. Nå går vell turen tilbake til fedrelandet hvor hverdagslige gjøremål og jobb kaller.
Håper alle har hatt en flott nyttårsfeiring! :-D
Ønsker alle en fortsatt fortreffelig 1. Nyttårsdag og et riktig godt nyttår!
I går, Tirsdag 16. November kunne vi alle se/høre på NRK at stortingsrepresentant i transportkomiteen, Susanne Bratli (Ap) vil at unge menn skal kjøre med alkolås, fartssperre og ha forbud mot å kjøre med passasjerer.
Jeg mener dette er et flott initiativ av Susanne, og uten tvil en viktig debatt med gode intensjoner. Men må fortsatt virkelig si meg enig med NAF i mange punkter når jeg leser forslagene om trafikksikringstiltak. Hvordan skal jeg for eksempel komme meg til/fra jobb når jeg jobber om natten når hun vil forby oss unge å kjøre i mørket? Skal staten tilby taxi til oss som jobber om natten? Dette er virkelig ikke realistisk.

“I hver femte dødsulykke i trafikken er det en ung mannlig sjåfør som kjører bilen”
Derfor vil stortingsrepresentanten nå sette inn særtiltak mot unge menn mellom 18 til 24 år for å få ned antall ulykker. Bratli ønsker et prøveprosjekt med fartssperre, alkolås og en gradvis utvidelse av førerretten.
- Det vil si at man med det samme man får førerkortet ikke får kjøre med passasjerer, og heller ikke får kjøre når det er mørkt. Det er jo den type tiltak som eksperter og forskere mener vil fungere, sier Bratli til NRK.
NAF ER UENIG
“Det vil gi liten effekt, og det blir også feil å lage masse restriktive tiltak for en gruppe som vi ønsker skal få trening på veiene og ha riktige holdninger.” Sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

Eskil Pedersen, Leder i AUF mener dette:
“At man ikke skal kunne ha passasjerer i bilen fordi man er ung er helt galt. Det tror jeg vi kan slå fast allerede nå at aldri kommer til å bli innført. Vi kan ikke diskriminere unge mennesker på den måten, det er helt uaktuelt.”
“Det bidrar til å skape litt debatt, men det er forslag som ikke er gjennomførbare – det er ikke realistisk. Forslaget om alkolås, gjennomsnittsmåling og midtdelere synes jeg vi skal bruke mer penger på, og prioritere.”
Susanne Bratli mener argumentet om begrenset frihet i trafikken er misforstått. “Frihet er ikke å kjøre som man vil når man er ute på veien. Frihet er for oss alle sammen, å kunne føle at vi er trygge for ulykker.”, sier Bratli, som tirsdag legger fram flere av forslagene til trafikksikringstiltak for samferdselsministeren.
Susanne Bratlis teori om frihet er vi vell alle enig om, men synes i bunn å grunn at NAF vinner denne debatten med å si at vi bør prioritere veistandard og jobbe for flere holdningskampanjer. Hva med politikk for bedre og sikrere veier, og mer investering i vei og infrastruktur. Kanskje vi heller burde tenke på flere tiltak i kommunene som for eksempel et tilrettelagt motorsport-tilbud eller årlig krav på øvelseskjøring? Jeg mener som Pedersen og er helt enig i at vi heller bør rette fokusen mot konstruktive tiltak som lærer unge sjåfører mer om livet i trafikken.
TV-aksjonen NRK Norsk Folkehjelp 23. oktober:
VI RYDDER FOR LIVET
Årets TV-aksjon går til Norsk Folkehjelp og arbeidet med å fjerne miner og klasebomber som ligger igjen etter krig og konflikt.
Hver eneste dag drepes og lemlestes uskyldige mennesker av miner- og klasevåpen. Dette er en forferdelig trussel for menneskene som bor i disse områdene. Miner og klasebomber ligger gravd ned på over alt. Det er ikke uvanlig å finne eksplosiver på skoleveier, lekeplasser, dyrket mark eller langs veien. Bare i Laos ligger det igjen 70 millioner klasebomber etter Vietnamkrigen.
Pengene fra årets TV-aksjon skal gå til å rydde vekk denne trusselen. Norsk Folkehjelp graver frem og uskadeliggjør miner og klasebomber hver dag i 15 ulike land. Det er et tidkrevende arbeid, hvor hver kvadratmeter blir søkt gjennom før arealet kan overlates til lokalbefolkningen.
Det finnes ikke én løsning på rydding av miner og klasebomber. Hvert område har spesielle utfordringer og egenskaper, avhengig av konfliktens omfang, lengde og type. Landskap, klima og infrastruktur setter også betingelser. Derfor har Norsk Folkehjelp utviklet en komplett verktøykasse for mine- og eksplosivrydding: Kartlegging av problemet, manuell rydding, minehunder og mekanisk rydding.
TV-aksjonen har vært gjennomført hver eneste høst siden 1974 og er blitt en institusjon og en tradisjon i Norge. Aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i innsamlede midler per hode og antall deltakere. Hvert år jobber 7000 frivillige landet over med organiseringen av innsamlingen i sin kommune. Målet er at 100.000 bøssebærer skal besøke 2 millioner husstander i Norge i løpet av to timer denne søndagen i oktober.
Bli med du også, å gi din støtte eller å bli bøssebærer på:
www.blimed.no
Les også mer om aksjonen på:
www.nrk.no/tvaksjonen
Når Norsk Folkehjelp rydder en mine, er den borte for alltid.
“Design is not just what it looks like, and feels like. Design is how it works.”
- Steve Jobs
Apple-gründer også omtalt som verdens IT-legende tapte til slutt kampen mot kreften. Et fenomen innen innovasjon og et underverk av brillianse og lidenskap har gått bort! A great visionary and a legend within innovation! Thank you for sharing you’re brilliant visions, and you’re amazing productivity. Apple has changed our way of living. May your legacy live on! Rest in Peace – Steve Jobs (1955-2011) ♥
Nyeste kommentarer